niedziela, 20 marca 2011

Na początku było Słowo...

1,1
Na początku było Słowo,
a Słowo było u Boga,
i Bogiem było Słowo.
2
Ono było na początku u Boga.
3
Wszystko przez Nie się stało,
a bez Niego nic się nie stało,
co się stało.
4
W Nim było życie,
a życie było światłością ludzi,
5 a światłość w ciemności świeci
i ciemność jej nie ogarnęła.
9
Była światłość prawdziwa,
która oświeca każdego człowieka,
gdy na świat przychodzi.
10
Na świecie było [Słowo],
a świat stał się przez Nie,
lecz świat Go nie poznał.
11
Przyszło do swojej własności,
a swoi Go nie przyjęli.
12
Wszystkim tym jednak, którzy Je przyjęli,
dało moc, aby się stali dziećmi Bożymi,
tym, którzy wierzą w imię Jego -
13
którzy ani z krwi,
ani z żądzy ciała,
ani z woli męża,
ale z Boga się narodzili.
14
A Słowo stało się ciałem
i zamieszkało wśród nas.
I oglądaliśmy Jego chwałę,
chwałę, jaką Jednorodzony otrzymuje od Ojca,
pełen łaski i prawdy.
16
Z Jego pełności wszyscyśmy otrzymali -
łaskę po łasce
17
Podczas gdy Prawo zostało nadane przez Mojżesza,
łaska i prawda przyszły przez Jezusa Chrystusa.
18
Boga nikt nigdy nie widział,
Ten Jednorodzony Bóg,
 który jest w łonie Ojca,
 [o Nim] pouczył.


[J,1,1-5.9-14.16-18]

Logos (gr.) oznacza słowo, ale również zamysł, wizja, nowina, przyczyna itd.

Te słowa stanowią prolog do Ewangelii wg. Jana, który ówcześnie stanowił oddzielny utwór liryczny - hymn. Jan dodał kilka wersów, które jednak nie są częścią utworu. Ja je pominąłem, gdyż pragnę rozważyć tylko i wyłącznie hymn. W tamtych wersach Jan swoiście tłumaczy się, że to nie on jest zbawicielem, lecz jedynie o nim zaświadcza.

Moja interpretacja (Należy pamiętać, że PŚ przemawia różnie do każdego człowieka)

1,1 - Na początku był Zamysł (Słowo) o Chrystusie. Był On u Boga i był Bogiem.
Na początku - nawiązanie do Rdz.1. - Zaświadcza o odwiecznym istnieniu Słowa - Zamysłu. 

Był On [Zamysł] u Boga i był Bogiem - Teologia mówi o różnicy osób, ale jedności natury. Mówi też przy tym, że Chrystus w ludzkim ciele nie był Bogiem, a z miłości do nas stał się zwyczajnym człowiekiem.

2. Ono było na początku u Boga - powtórzenie myśli zawartej w wersie 1. 

3. Dzięki Chrystusowi zostaliśmy zbawieni, a bez niego nic się nie stało, co się stało[zbawienie]
Mówi nam też o tym, że bez Chrystusa - Miłości nie zostaniemy zbawieni.

4. W Nim było życie wieczne, które dawało światło każdemu człowiekowi. Nadzieja na życie nas oświeca.

5. Ta nadzieje pomaga nam w życiu doczesnych, oddala pokusy, chroni przez szatanem. 

9.  Często błędna interpretacja podmiotu. 
Gdy Światłość (nie człowiek) na świat przychodzi, oświeca człowieka.
10. Trafniej: a ludzie Mu nie uwierzyli. Tj. ludzie nie chcieli się poddać Bożemu Słowu i zmieni swojego życia.

11. Naród żydowski (swoi) nie uwierzył Mu.

12 - 13. Jan mówi nam o tym, że przyjęcie [w pełni] Słowa Bożego z własnej woli, daje Światło, które pomaga nam pełnić Bożą Wolę, która jest prostą drogą do życia wiecznego.

14a. A słowo stało się ciałem [człowiekiem] i zamieszkało między nami. 
Nie chodzi o to, że Bóg nie był z nami wcześniej złączony duchowo. Chodzi o to, że On sam przyszedł do nas z miłości!

14b I oglądaliśmy Jego chwałę w świetle wiary i oddania się Ojcu, a nie uczynków

14c pełen łaski i prawdy tj. miłosierdzia, wierności i czystego sumienia

16 Łaska po łasce - wszelkie łaski

17. Mojżesz dał nam jedynie Prawo, które oczywiście jest w dalszym ciągu aktualne, ale to Jezus dał nam miłosierdzie, wierność, miłość i wzór czystego sumienia

18 Podobne słowa z Ewangelii wg. Marka:
Wszystko przekazał Mi Ojciec mój. Nikt też nie zna Syna, tylko Ojciec, ani Ojca nikt nie zna, tylko Syn, i ten, komu Syn zechce objawić
 [Mt 11,27].

Możemy poznać Boga tylko przez Jezusa Chrystusa. Nie możemy przyjąć Boga bez Syna.





Wg. mnie cały utwór jest streszczeniem nauki Chrystusa. Mówi nam o tym, że Jezus jest najważniejszym ogniwem potrzebnym do zbawienia. 

Musimy Chrystusa poznać, a jedynym sposobem na to jest dialog z Panem Bogiem. Nie każdy człowiek doznaje objawień, jak Abraham. W zamian za to każdy może wziąć PŚ. 

Zachęcam do codziennego czytania PŚ w ramach modlitwy (najlepiej wieczornej). Wtedy będziemy mogli przeprowadzić pełny dialog z Panem Bogiem. Ja sam ze swoich własnych doświadczeń wiem, że lektura PŚ pomaga w życiu. Chrystus nam pomaga swoją miłością. NT (Nowy Testament) emanuję miłością!


Bierzmy przykład z Chrystusa i miłujmy Boga całym swoim sercem, całą swoją duszą i całym swoim umysłem, a bliźniego swego jak siebie samego. 


Jednak samemu tego nie dokonamy. Bez Boga jest to niemożliwe. Prośmy go w modlitwie o miłość! Bez niej to nie wypali.
w związku z tym
MÓDLMY SIĘ 

1 komentarz:

  1. W drodze do Pana Boga możemy pobłądzić.Jezus Chrystus jest i Bogiem i Człowiekiem,taka jest prawda i tak uczy Kościół.W tej jedności mamy trwać,by nie doszło do schizmy.Pismo Święte jest żywym słowem Boga do.Nie możemy Go interpretować po swojemu,bo wtedy robimy krzywdę sobie i Słowu,bo zniekształcamy zamysł Boży.Tak mówi o tym Słowo Boże-2P1,20
    "To przede wszystkim miejcie na uwadze, że żadne proroctwo Pisma nie jest do prywatnego wyjaśnienia,"(Biblia Tysiąclecia)
    Jeżeli czytamy Słowo powinniśmy modlić się do Ducha Świętego o światło.Mamy pytać się Pana Boga co przez nie pragnie powiedzieć,mamy zatrzymać się na tym fragmencie,który poruszył serce i pozwolić by to słowo lub zdanie powtarzane napełniało serce.W momencie kiedy je interpretujemy sami stajemy się fałszywymi prorokami.
    Polecam Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu
    Najnowszy przekład z języków oryginalnych z komentarzem.Wtedy mamy pewność,że nie będziemy błądzić bo tam są teologiczne wyjaśnienia
    Jak wygląda moja modlitwa tym SŁOWEM-Panie Jezu
    bez Ciebie nic nie może istnieć.To moje istnienie też było zaplanowane.Przychodzisz Jezu do mojego serca.Czy ja je przyjmuję?Ile było takich sytuacji,że nie rozpoznałam Twojego przyjścia?
    Ty wiesz dobrze Jezu jakie jest moje serce,jak wiele w nim ciemności.Proszę naucz mnie iść drogą światłości,naucz otwierać serce na Twój głos.
    Naucz trwania przy SŁOWIE,które jest drogą prowadzącą do zbawienia.Jan był takim prorokiem
    Starego Testamentu nawołującym do nawrócenia,do prostowania drogi.On wzywa również i mnie do prostowania swojego myślenia,postępowania i życia.Panie Jezu ja pragnę przyjąć całym sercem
    Twoje Słowo,bo wierzę i ufam,że da mi nowe życie w Tobie i dla CIEBIE.Przepraszam za moje
    odrzucanie Słowa i proszę byś wziął mnie za rękę i poprowadził,bo sama nie dam rady.

    OdpowiedzUsuń